يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۴۰۲
تاریخ انتشار : ۰۱ : ۱۳ - ۱۲ دی ۱۴۰۲

به گزارش دیباچه؛ "بهمن گودرزی" نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون می گوید : فیلم سینمایی "هاوایی" کمدی صِرف نیست، اثری قصه محور است که‌ بدور از هر گونه لودگی و گدایی خنده گرفتن از مخاطب، اکران خود را آغاز خواهد کرد؛او معتقد است سینمای مستقل و بخش خصوصی در سینما مظلوم واقع شده، گویی این عرصه و بخش کمدی فقط برای گرم کردن فضای سینما و جشنواره شکل گرفته اند.

بهمن گودرزی کارگردان سینما که فیلم سینمایی "رقصنده" ی او با نام هاوایی" از ۱۳ دی به چرخه اکران وارد می شود، به خبرنگار دیباچه گفت: اگر چه به شخصه نسبت به‌ تاثیر زمان اکران بر دیده شدن آثارنمایشی معترف بوده ام، ولی از طرفی گاهی پیش آمده که اثری، دریک بازه ی زمانی خوب وارد چرخه اکران شده ولی آنچنان که باید به لحاظ جذب مخاطب و حتی گیشه نتوانسته موفق باشد، پس بنده بر این عقیده  ی خود پابرجا ایستاده ام که اگر فیلمی خوب باشد هر زمانی که اکران گردد، باز مخاطب خودش را خواهد داشت و مخاطبان از تماشای آن استقبال خواهند کرد. به هرحال خوشبختانه هم اکنون فصل سینماست؛ به عبارتی اصولا وقتی مردم از چند فیلمی که در سینماها در حال اکران است استقبال خوبی می کنند و آن آثار در جامعه مورد توجه قرار می گیرد، به طور قطع باید گفت آن زمان فصل سینما و فیلم دیدن در سالن‌های سینماست؛ پس عملا وقتی فیلم خوبی ساخته شود، از چرخه اکران موفقی برخوردار می‌شود و به لحاظ جذب و استقبال مخاطب نیز مسیر خوبی را طی خواهد کرد. 

تعداد بازدید : 0

او درباره شرایط زمانی اکران "هاوایی"ادامه داد: از آنجا که این‌ فیلم در زمره ی تولیدات متعلق به سینمای مستقل تعریف می شود، از این رو واقعا نظر بنده به عنوان‌ کارگردان و "مرتضی شایسته" در مقام تهیه کننده این فیلم، در تصمیم گیری پیرامون زمان و فصل اکران هاوایی دخیل نبوده، چرا که اصولا بخش سینمای مستقل و خصوصی از لحاظ های مختلفی همچون صدور مجوزهای اولیه، زمان اکران، تسهیلات دولتی و...مظلوم واقع شده است؛ در واقع بخش خصوصی از تمام این موارد محروم است،گویا این بخش صرفا برای گرم کردن جشنواره و خالی نبودن عریضه در سینما و جشنواره شکل گرفته است، به هرحال این اثر در روز چهارشنبه ۱۳ دی با پخش از سوی هدایت فیلم به سرگروهی پردیس کوروش روی پرده می رود.

"گودرزی" بیان کرد: "هاوایی"طنز صِرف نیست و از قصه ی قابل تاملی بهره مند است؛ در واقع تولیدات بنده از پروژه های سینمایی گرفته تا  مجموعه های تلویزیونی، همگی قصه محور هستند و همیشه سعی کرده ام که بدور از لودگی و گدایی خنده، لبخند را بر لب تماشاچی بیاورم.پ

او تصریح کرد : اصولا کمدی هایم بیشتر طنز موقعیت هستند، یعنی بازیگران در حالت و فضای جدی طی مسیر می کنند و تنها با ایجاد موقعیت طنز، عملکردهای کمدی و طنازانه ای ارائه می دهند. به طور کل حاضر نیستم به هر قیمتی همچون برخی فیلم ها از مخاطب خنده بگیرم و به اصطلاح سَردَمدار گیشه باشم  دوست دارم فیلمم پرفروش باشد و رکورد بزند اما نه به هر قیمتی بلکه فقط برمبنای یکسری اصول و قواعدی که به آنها باور دارم؛ اعتقادی که سعی کردم در تمام فیلم هایم به آن ها عمل کنم و ضمن اثبات کردنشان، نسبت به آنها پایبند باشم.

کارگردان تولیداتی چون "شیش و بش"، "ثبت با سند برابر است" و"به دنبال خوشبختی"، افزود : در همه آثار از جمله فیلم "هاوایی"سعی کردم در درجه اول نسبت به قص ، سپس به ساختار و به ترتیب، بازی گرفتن درست از بازیگران وتنوع در کنار هم قرار دادن نقش آفرینان توجه داشته باشم؛ به عنوان مثال در فیلم "هاوایی" برای اولین بار است که خواهیم دید" امین حیایی "و "امیر جعفری "بعد از سالهایی که مشغول بازیگری هستند، در کنار هم قرار گرفته و زوج جدیدی را شکل داده اند که به نظرم خیلی موفق عمل کرده اند.

او که ساخت سریال هایی همچون "ساخت ایران۳"، "زیرهمکف"، ششمین نفر و "سفر در خانه" را در کارنامه هنری خود ثبت کرده پیرامون لوکیشن های فیلم سینمایی هاوایی افزود: به طور قطع فضای خارج از کشور همچون ماکائو، هنگ کنگ و در مجموع خاوَرِدور، فقط به صِرف اینکه نشان دهیم در خارج از کشور هستیم و فقط قرار است از تصاویر بصری آن فضاها استفاده کنیم، نبوده؛ در واقع لوکیشن ها به تبع فیلمنامه و داستان گزینش شدند و در حقیقت لوکیشن ها در خدمت داستان هستند و اگر غیر از این بود تولید فیلم بواسطه کرونا تا این حد طولانی نمی شد و ما می توانستیم در همان مقطع حین خیلی از کارهای دیگر، این فیلم را در کشورهای مجاور مثل ترکیه که محدودیت ورود و کرونایی نداشتند فیلمبرداری کنیم و پرونده کار را ببندیم. پس عملا این اصرارمان بر انجام شدن کار در فضاهای خارج از کشور این بود که فضاها متناسب با قصه بودند و سهم بسزایی در روند قصه داشتند .

او در پایان اظهارداشت: تک تک عناصری که تشکیل دهنده یک فیلم هستند به نوبه خود، دلیل وجود و حضورشان این است که باری از فیلم را بدوش بکشند و به فیلم بیافزایند؛ به عبارتی ساخت یک فیلم فقط ماحصل عملکرد کارگردان، تهیه کننده و بازیگران نیست؛ در واقع تولید یک فیلم حاصل تلاش همه گروه است که منظور از همه عوامل یعنی از خدمه و تدارکات گرفته تا راس کار که تهیه کننده و کارگردان است؛ به هرحال موسیقی هم در این اثر سهم دارد و بواسطه تمپوی بالا، فضای متنوع و قصه منحصربه فرد و جدید "هاوایی" موسیقی و صداگذاری از کارایی زیادی برخوردار هستند و ما توانستیم نهایت استفاده را از عناصر مختلف ببریم تا کاری در خورِ شأن مخاطب ارائه دهیم به گونه ای که تماشاگر راضی باشد و با رضایت از اثر، سالن سینما را ترک کند و امیدوارم با اکران این فیلم بتوانیم نظرهای مختلف را داشته و از نقدهای سازنده برخوردار باشیم. همچنین امیدوارم مخاطب از هزینه ای که بابت تهیه بلیط این فیلم می پردازد راضی باشد و بعد از اتمام فیلم با شادی سالن را ترک کند در واقع همین که بتوانیم از سوی مخاطب انرژی مثبتی دریافت کنیم رسالت خود را انجام دادیم .

گفتگو از : زهرا فرود

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳